Informații privind depunerea în anul 2022 a Declarației Unice

Informații privind depunerea în anul 2022 a Declarației Unice


Informații privind depunerea in anul 2022 a Declarației Unice

  1. Prin Ordinul Preşedintelui ANAF nr. 2127/2021 a fost aprobat modelul, conținutul, modalitatea de depunere și gestionare a formularului 212 "Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice".

Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale obligatorii se completează și se depune de către persoanele fizice care în anul de impunere au realizat, individual sau într-o formă de asociere, venituri/pierderi din România sau/și din străinătate și care datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii, potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codului fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Declarația se depune și de către următoarele categorii de contribuabili:

-profesionişti, astfel cum sunt reglementați de art. 3 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, și persoanele fizice care obțin venituri exclusiv din drepturile de autor și drepturile conexe care au beneficiat de:

-indemnizația prevăzută la art.XV din Ordonanța de urgentă a Guvernului nr.30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificările și completările ulterioare;

-indemnizația prevăzută la art.3 din Ordonanța de urgență a Guvernuluinr.132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul Situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare;

-indemnizația prevăzută la art.6 alin.(1) lit.a) și/sau lit.b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.111/2021 pentru stabilirea unor măsuri de protecție socială a angajaților și a altor categorii profesionale în contextul interzicerii, suspendării ori limitării activităților economice, determinate de situația epidemiologică generată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.

 
  • avocați care au beneficiat de indemnizația prevăzută la art.XV din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri in domeniul protecției sociale in contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, cu modificările și completările ulterioare.

Declarația se completează și se depune și de către persoanele fizice care nu realizează venituri și care optează pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

Termenul de depunere a declarației unice:

  • in termen de 30 de zile de la data începerìì activității/încheierii contractului între părți, in cazul contribuabililor care încep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală și care nu au avut, până la acea dată, obligația depuneríi declarației unice;
  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor in vederea declarării venitului realizat și stabilirii/definitivării impozitului anual pe venit și a contribuțiilor sociale;
  • până la data de 25 mai inclusiv a fiecărui an, pentru stabilirea și declararea impozitului pe venitul estimat/norma de venit a se realiza in fiecare an fiscal, precum și pentru declararea și stabilirea contribuțiilor sociale datorate;
  • până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realízare a veniturilor, sub sancțiunea decăderii, in cazul exercitării opțiunii privind destinația unei sume reprezentând până la 3,5% din impozìtul datorat pe venitul net anual impozabil/câștigul net anual impozabil stabilit potrivit art. 123 alin. (3) din Codul fiscal, pentru susținerea entităților nonprofit care se înființează și funcționează in condițiile legii șì a unităților de cult, precum și pentru acordarea de burse private;
  • in termen de 30 de zile de la data încetării activității/rezilierii contractului între părți, in cazul contribuabiliíor care încetează o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare pentru care impunerea este finală și care nu au avut, până la acea dată, obligația depunerii declarației unice.

Declarația unică privind impozìtul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice poate fi corectată de contribuabili din proprie inițiativă, ori de câte ori informațiile actuale nu corespund celor din declarația depusă anterior, prin depunerea unei declarații rectificative in condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Declarația rectificativă se intocmește pe același formular, bifându-se cu X căsuța/căsuțele "Declarație rectificativă privind capìtolul I" și/sau "Declarație rectificativă privind capitolul II", completându-se, după caz, capitolul I "Date privind impozitul pe veniturile realizate și contribuțiile sociale datorate pentru anul ....." și/sau capitolul II "Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in România și contribuțiile sociale datorate pentru anul....”

Declarația rectificativă se completează înscriindu-se toate datele şi informațiile prevăzute in capitolul supus rectificării, inclusiv cele care nu diferà față de declarația inițială/anterioară.

La rectificarea declarației se vor avea in vedere următoarele:

  • declarația inițială este declarația care nu are nicio bìfă de rectificativă selectată;
 
  • este permisă depunerea unei singure declarații inițiale;

-declarația rectificativă este declarația cu cel puțin o bifă de rectificativă selectată(la capitolul I sau capitolul II sau la ambele capitole);

-o declarație rectificativă care rectifică ambele capitole (capitolul I și capitolul II) trebuie să aibă ambele bife de rectificare selectate.

Contribuabilii pot rectifica impozitul pe venitul estimat până la data de 31 decembrie a anului de impunere, cu exceptia contribuabililor care nu au obligația completării capitolului I din declarație și care rectifică declarația în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

Contribuabilii care realizează venituri din activități independente și/sau din activități agricole, silvicultură și piscicultură pentru care impozitul se determină în sistem real și care în cursul anului fiscal își încetează activitatea, precum și cei care intră în suspendare temporară a activității, potrivit legislației în materie, au obligația de a depune la organul fiscal competent declarația, în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, în situațiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor încheiate între părți, pentru care determinarea venitului brut se efectuează potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și în care chiria este exprimată în lei sau reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută, depun declarația în termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

Contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit, in situația încetării activității în cursul anului, respectiv a întreruperii temporare, sunt obligat' ca în termen de 30 de zile de la producerea evenimentului să depună declarația la organele fiscale competente și să își recalculeze impozitul pe venit.

Persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat care realizează venituri din activități independente/activități agricole, în mod individual și/sau într-o formă de asociere, determinate pe baza normelor de venit sau în sistem real, depun declarația în termen de 30 de zile de la obținerea certificatului care atestă încadrarea în gradul de handicap, în vederea recalculării venitului net anual și a impozitului datorat.

Declarația se depune , împreună cu anexele completate, dacă este cazul, în format hârtie, direct la registratura organului fiscal sau prin poștă , cu confirmare de primire sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, respectiv:

-prin intermediul serviciului “Spatiul Privat Virtual ”(SPV), disponibil pe site-ul www.anaf.ro;

-prin intermediul serviciului "Depunere declaratii“, disponibil pe portalul www.e- guvernare.ro pe baza certificatului digital calificat.

Contribuabilii care nu dețin un calculator personal sau nu dispun de o conexiune la Internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unităților fiscale, cu ajutorul cărora pot efectua următoarele operațiuni:

-înregistrarea în cadrul serviciului Spațiul Privat Virtual;

  • completarea Declarației Unice;

-depunerea Declarației Unice.

Lista sediilor unităților fiscale în care sunt puse la dispoziția contribuabililor calculatoare destinate auto-servirii se regăsește pe site-ul www.anaf.ro, secțiunea Asistentă contribuabili - Servicii oferite contribuabililor.

----------------------------------

Urmare modificărilor aduse Legii nr. 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscată prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021, începând cu data de 1 martie 2022:

-autoritățile publice, instituțiile publice sau de interes public sunt obliqate să se înroleze în sistemul informatic PatrimVen;

-contribuabilii/plătitorii persoane juridice, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, precum și persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent în una dintre formele prevăzute de

0.U.G. nr.44/2008, cu modificările și completările ulterioare, sunt obligați să transmită organului fiscal central cereri, înscrisuri sau orice alte documente prin mijloace electronice de transmitere la distanță, respectiv prin înrolarea în sistemul de comunicare electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor/ANAF.

Informatii suplimentare privind înregistrarea în "Spațiul privat virtual" se pot afla din Instrucțiunile privind înregistrarea în "Spațiul privat virtual", prezentate pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscată , www.anaf.ro, în secțiunea "Spațiul privat virtual", rubrica ” lnregistrare/înrolare persoane fizice și juridice în Spațiul Privat Virtual”.

Detalii suplimentare pot fi obținute:

-telefonic, apelând Call Center-ul de asistență al ANAF, la numărul 031.403.91.60;

-prin Formularul Unic de Contact, disponibil pe portalul www.anaf.ro în secțiunea Contact - Formular de contact;

-la structurile de asistență pentru contribuabili din cadrul unităților fiscale teritoriale.